معرفی غذاهای خوشمزه

  • ۰
  • ۰

آش دندونی یکی از آش‌های سنتی و مقوی ایرانی است که مواد اولیه مفصلی دارد. در طرز تهیه آش دندونی با گوشت، ابتدا باید گندم و حبوبات را بخیسانید و سپس گندم را همراه برنج، بلغور جو و عدس بپزید. در ادامه کار، حبوبات را هم به صورت جداگانه بپزید و گوشت و قلم را نیز داخل قابلمه‌ای دیگر بریزید تا پخته شوند. در ادامه گوشت پخته و کوبیده‌شده را همراه آب قلم با گندم و بقیه مواد مخلوط کنید و بعد از یک ساعت، حبوبات پخته‌شده را هم اضافه کنید و صبر کنید تا آش جا بیفتد. در صورت استفاده نکردن از گوشت، حبوبات و گندم را با هم نیم‌پز کنید و آب قلم را به آن‌ها بیفزایید؛ در نهایت نیز پیازداغ و ادویه‌ها را داخل آش بریزید. پخت این آش سنتی به روش تبریزی هم طرفداران زیادی دارد که می‌توانید جزئیات آن را در این مقاله از اسنپ فود بخوانید.

در ادامه جدول مشخصات غذایی آش دندونی را با هم می‌بینیم:

آش دندونی

تعداد نفرات 20 نفر
زمان آماده‌سازی حدود 3 روز برای خیساندن گندم
زمان پخت غذا بیشتر از 2 ساعت
میزان سختی زیاد

طرز تهیه آش دندونی با گوشت

طرز تهیه آش دندونی خوشمزه به روش سنتی کمی وقت‌گیر است و شبیه طرز تهیه آش شله قلمکار مجلسی به مواد اولیه نسبتا مفصلی نیاز دارد. با ‌این‌حال طعم این آش واقعا خستگی آشپزی را از تن شما بیرون می‌آورد. از آنجا که اش دندونی یا همان آش دندونک، معمولا به مناسبت دندان درآوردن نوزاد در خانه مادر کودک تهیه می‌شود، به همین دلیل بهانه خوبی برای دورهمی شیرین فامیلی است. در ادامه مواد لازم و مراحل طرز تهیه این آش خوشمزه و مقوی را با هم می‌خوانیم:

طرز تهیه آش دندونی با گوشت

مواد لازم برای تهیه آش دندونی با گوشت

مواد اولیه برای تهیه این آش سنتی و خوش‌طعم را به ترتیب جدول زیر فراهم کنید. اضافه می‌کنیم که منظور از لیوان، لیوان‌های دسته‌دار فرانسوی است.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
نخود 1 لیوان
لوبیا سفید، لوبیا قرمز و لوبیا چیتی از هرکدام 1 لیوان
عدس سبز 1 لیوان
گندم 2 لیوان
برنج 1 لیوان
بلغور جو 1 لیوان
گوشت قلوه‌گاه گوسفند 2 تکه
قلم گوساله 1 عدد
پیاز متوسط 4 عدد
سیر 5 حبه
کشک سفید و زعفرانی به مقدار لازم
نعنا خشک به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

مراحل پخت آش دندونی با گوشت

رسپی زیر یکی از دستورهای متداول و همه‌پسند پخت آش دندونی است:

  • مرحله اول: ابتدا گندم‌ها را خوب بشویید و به مدت 3 روز با مقداری آب بخیسانید. در طول این مدت، چندین بار آب گندم‌ها را عوض کنید تا جایی که درنهایت رنگ آب گندم شفاف شود.
  • مرحله دوم: تمام حبوبات هم باید شسته شوند و از یک روز قبل در آب خیس بخورند تا نفخ آن‌ها گرفته شود. البته فراموش نکنید که آب حبوبات هم باید چندین بار عوض شود.
  • مرحله سوم: پس از آماده شدن گندم و حبوبات، آب آن‌ها را خالی کنید. سپس نخود و لوبیاها را به‌صورت جداگانه بپزید.
  • مرحله چهارم: گندم را با برنج، بلغور جو، عدس و مقداری آب در قابلمه‌ای دیگر بریزید و اجازه دهید با حرارت ملایم بپزند و حسابی لعاب بیندازند.

نکته: دقت کنید که آب حبوبات و گندم در هنگام پخت باید سطح این مواد را بپوشاند.

  • مرحله پنجم: در ادامه قلم گوساله و گوشت گوسفندی را همراه با 2 عدد پیاز چهار قاچ‌شده داخل قابلمه‌ای مناسب بریزید. سپس 1 قاشق مرباخوری دارچین و 1 قاشق چای‌خوری زردچوبه را همراه با مقداری آب اضافه کنید.
  • مرحله ششم: قابلمه را روی حرارت زیاد بگذارید و وقتی آب آن شروع به جوشیدن کرد، حرارت زیر قابلمه را کم کنید و درب آن را بگذارید. گوشت باید کاملا بپزد و قلم عصاره خود را به آب پس بدهد.
  • مرحله هفتم: حالا مواد داخل قابلمه گوشت را از صافی عبور دهید و عصاره گوشت را کنار بگذارید. گوشت قلوه‌گاه را هم در ظرفی دیگر با گوشت‌کوب دستی یا برقی کاملا بکوبید.
  • مرحله هشتم: در ادامه این گوشت کوبیده‌شده را همراه با آب گوشت داخل قابلمه حاوی گندم بریزید و هم بزنید. اجازه دهید مواد آش دندونی به مدت 1 ساعت با حرارت ملایم بپزد تا طعم مواد به خورد هم برود.
  • مرحله نهم: پس از یک ساعت حبوباتی را که به‌صورت جداگانه پخته‌اید، آبکش کنید و داخل قابلمه آش بریزید. اگر احساس کردید آب قلم کافی نیست، کمی هم آب جوش اضافه کنید.
  • مرحله دهم: حالا که از پختن حبوبات و گندم مطمئن هستید، نمک و فلفل غذا را اندازه کنید و همه مواد را خوب هم بزنید.
  • مرحله یازدهم: 2 عدد پیاز باقیمانده را به‌صورت خلالی و سیرها را به‌صورت ریز خرد کنید. سپس در تابه‌ای دیگر، پیاز و سیر و نعنا را جداگانه با مقداری روغن تفت دهید.
  • مرحله دوازدهم: درنهایت آش دندونی را در ظرفی مناسب بکشید و روی آن را با کشک سفید و زعفرانی، پیاز‌داغ، سیر‌داغ و نعنا‌داغ تزئین کنید.اما اگر به هر دلیلی احساس می‌کنید طبخ این آش سنتی در منزل برایتان دشوار و وقت‌گیر است با سفارش آنلاین غذا  و داشتن     کد تخفیف اسنپ فود از این سایت می‌توانید آش دندونی مقوی و خوشمزه جشن دندونی را با صرف کمترین زحمت و انرژی، به‌صورت اینترنتی سفارش دهید. امیدواریم دورهمی شیرین و خاطره‌انگیزی داشته باشید.

طرز تهیه آش دندونی بدون گوشت

این آش خوشمزه سنتی را بدون گوشت هم می‌توان طبخ کرد. در این صورت باید از آب گوشت یا آب قلم استفاده کنید که زمان طبخ آش را کوتاه‌تر هم می‌کند. در ادامه مواد لازم و مراحل دستور پخت آش دندونی بدون گوشت آمده است:

طرز تهیه آش دندونی بدون گوشت

مواد لازم برای تهیه اش دندونی بدون گوشت

مواد اولیه آش دندونی را مطابق جدول زیر آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
نخود 1 پیمانه
لوبیا سفید، لوبیا قرمز و لوبیا چیتی از هرکدام 1 پیمانه
عدس 1 پیمانه
گندم پوست‌کنده 2 پیمانه
پیاز سرخ‌شده 2 قاشق غذاخوری
آب گوشت به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

مراحل پخت آش دندونی بدون استفاده از گوشت

برای تهیه آش دندونی بدون گوشت باید طبق روش زیر پیش بروید:

  • مرحله اول: طبق دستور قبل، گندم و حبوبات را از چند ساعت قبل بخیسانید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید.
  • مرحله دوم: در ادامه حبوبات را همراه گندم در قابلمه‌ای مشترک بریزید و با افزودن مقداری آب روی حرارت ملایم قرار دهید تا نیم‌پز شوند.
  • مرحله سوم: پس از نیم‌پز شدن مواد آش، آب گوشت را اضافه کنید و آش را مدام هم بزنید تا ته نگیرد.
  • مرحله چهارم: پس از اینکه مواد آش دندونی به‌طور کامل پخت و لعاب داد، پیاز سرخ‌شده را همراه با ادویه‌ها و نمک به آن اضافه کنید و اجازه دهید آش برای 45 دقیقه دیگر بپزد.

نکته: پیش از اضافه کردن زردچوبه، مقداری آن را در روغن تفت دهید.

درنهایت آش دندونی را در ظرف مناسب بکشید و روی آن را به سلیقه خود تزئین کنید.

 

منبع:

https://blog.snappfood.ir/%D8%B7%D8%B1%D8%B2-%D8%AA%D9%87%DB%8C%D9%87-%D8%A2%D8%B4-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%88%D9%86%DB%8C/

  • ۰۲/۱۱/۰۳
  • zibaa nadri

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی